Design and the City: Working in downtown Maputo / Projecto    Zona /2009
With ENAV, EScola Nacional de Artes Visuais Maputo. Support Fundação    Calouste Gulbenkian
·  · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   ·      ·   · · · ·  · · · · · · · ·  ·  · · · · · · · · · · · · · · · ·  · ·  ·   ·  ·    · ·  · · · ·  · · · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · ·  · ·  · ·  · ·   · ·  ·  · · ·  · · · ·  ·  ·
This  project  was  developed during a 2 weeks period with students at ENAV,  School of   Visual Arts in Maputo.
As a start to the project I  gave   several talks in two main subjects: lectures in type  history and   typography
followed by lecture in design's social aspects and  the power to   transform through design.
The project focuses on  downtown Maputo.  We called this project   Projecto Zona.
It had an  impact on the area and initiated   an important debate around city,  public space and social  responsibility.
We  were invited to  present and discuss our work  at Mozambique's National  Radio and on  television channel TVM.
I  leave a warm word of thanks  to an  amazing group with whom it was so great  to work with: Budula, Fernando,
Hermengildo, Ildo,  Iris, Matusse, Nuno, Oscar,  Sidaúque e Zacarias. And a special thanks to Soley, Xadreque and Victor.
·    · · · · · · · · · · ·  · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·    ·  ·  ·  · · · · · · · · ·  · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  ·   ·   · ·  · ·  · · · · · · ·  · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·   ·   · ·  ·  ·  ·
Students first had to walk around one block in downtown Maputo with an analitical approach.
Who are the people that live this space? What buildings? What services exist? How do people live this space? 
I asked them to talk to people, ask questions and take pictures. I asked them to look for new perspectives.
To think about change.
All the material was presented by each group and discussed. Together we   created different tasks focusing
on the problems encountered. More ideas were explored, but are still not finished! We are still working!:
·   ·  · · · · · · · · · · · · · · · · ·   ·    ·   · · · ·  · · · · · ·  ·  ·   ·  · · · · · · · · · · · · · · · ·  · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·   ·  ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · ·  · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  ·  · ·   ·  ·  ·
>   Type / Context / City:  creating letters while
playing with   scale and context. Making letters invisible
but still visible in the city  (this workshop
resulted from the type lectures I gave to last year
students). >  Go
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·  ·   ·   ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·    ·  ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  ·  ·  ·   ·  ·  ·
> Signalization and the City:    Signalization
of the numerous holes on the pavement,
creating at    the same time a visual map to all the facilities
existing in  the   area: gardens, churches, shops, cafés,
banks, a jazz café and   more. > Go
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·  ·   ·   ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·    ·  ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  ·  ·  ·   ·  ·  ·
> City and Garbage: Solving problems    regarding
garbage on the street and the lack of garbage points.
Recycling the school's old computers.
>    Go
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·  ·     ·  ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  ·  ·     · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·   ·  ·  ·   ·  ·  ·
> Smelling the City: Addressing    the problem
of people urinating against trees. > Go
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·    ·    ·  ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·   ·   ·    · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · ·  ·   ·   · ·   ·  ·  ·
> Public Spaces: Transforming    empty spaces
used to  urinate and put garbage.  
How to create public space? How to create change? 
 > Go
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·    ·    ·  ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·   ·   ·    · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · ·  ·   ·   · ·   ·  ·  ·
> Social Games: Creating games  on
the    pavement to create spaces of social exchange.  
> Go 
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·    ·    ·  ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·   ·   ·    · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · ·  ·   ·   · ·   ·  ·  ·
> Safe City: Covering up   electric  cables
on electric poles. > Go 
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · · ·  ·    ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·  ·  ·   · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  · ·  ·  ·   ·  ·
General photos of downtown Maputo
·  · ·  · ·  · ·  · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · ·  · ·  ·   · ·  · ·  · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·  · ·   · ·   · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  · · ·   ·  ·   ·
Praça  da Independência
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · · ·  ·    ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·  ·  ·   · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  · ·  ·  ·   ·  ·
Av. Samora Machel 
·     · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·    ·   · · · ·  · · · · · · ·  ·    ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·  ·  ·    · ·  · · · ·  · ·  ·  ·   · ·  · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·   · ·  ·  · · ·  · ·  ·  ·   ·  ·
Av. Karl Marx 
 









